Alla inlägg under november 2010

Av Tessan - 30 november 2010 18:56

Idag ger jag mejsjälv en stor klapp på axeln och lägger upp fötterna i soffan!

Av Tessan - 29 november 2010 19:25


Ett medicinskåp skulle vara superbra för oss! Ha allt samlat på samma låsta ställe där inte nyfikna fingrar kommer åt :)

Av Tessan - 29 november 2010 18:48

Mamma

Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du kan ha ökat mellan cirka elva till tretton kilo. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp. Detta kan göra att du får ont i ryggen. Om värken är besvärande bör du prata med din barnmorska.


Många känner sig lättirriterade nu.  No Shit Sherlock!!


Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen.


Barnet

Nu är barnet ungefär 45 centimeter långt. Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen. Barnet har hittills varit ganska skrynkligt men nu börjar huden räta ut sig. Navelsträngen är generellt cirka 50 centimeter lång och tjock som en tumme.

Vikt 2 600 gram

 

Av Tessan - 29 november 2010 18:25

Micke och Victor har en egen liten grej. "Ska vi prata med mina vänner??" frågar han pappa varenda dag 25 gånger. Micke bor i princip på golvet vid tågbanan. Det går ut på att de ska sitta tillsammans och prata med tågen och de kör tågen lite, men mest pratar de. Jag duger inte riktigt till det men det är ju gulligt att de har sin egen grej..


Imorse när vi skulle gå upp så höll Virre på å klä på sej själv medans jag och Micke låg och drog oss lite i sängen. Han kom in till oss och sa


-Nä pappa, vi kan inte prata med mina vänner nu heller, jag måste ju klä på mej först vet du väl??


Kvar i sängen satt vi som två fågelholkar och tyckte att det lät jäkligt gulligt!  

Av Tessan - 29 november 2010 15:27

Klädde på oss fullt för att ta oss till tandläkaren. Vi skulle åka buss och det är liten bit att gå till bussen så vi tog en vagn. Inte den vi brukar utan den första sittvagnen som man kan ha vänd mot sej när man kör. Tänkte det var bäst för honom att inte sitta i blåsten när han är halvkrasslig. Bra tänkt so far. Ner i källaren och stuvade i åkpåse, Victor och filt och kom sen på att jag måste ju uppför trappan med hela ekipaget. Jaja, jag kör. Börjar köra. Jäklar vad lite luft det var i däcken, jaja, vi kör, hur illa kan det vara? Jag baxar vagnen uppför trappan, genom snö, upp på bussen överallt. När jag reste mej upp hos tandläkaren kände jag att jag var lite öm på ett ställe i "musbenet" (blygdbenet). Nu har jag inte ont när jag står stilla eller sitter. Men när jag ska igång... Jag kan fan knappt gå. Det gör så ont!


Imorgon när jag vaknar är denna smärta ett minne blott. I mitt liv och i min kropp finns inget som heter graviditets kravel. Jag är gravid, jag ska ha barn, Punkt. Inget annat trassel. Ingen foglossning, inge halsbränna eller nåt annat larv. Jag som är den mest otåliga och nyfikna människa i denna värld har gjort det bra ändå att överleva denna tid i total ovisshet. Jag tänker inte ha ont också.

Av Tessan - 29 november 2010 09:50

Måndag morgon. Och den blev just det. Bajs.

Virre är inte hundra pigg och otroligt gnällig och det gör ju inte att jag direkt sprudlar. Och ju grinigare jag blir desto värre blir han. Jag får lov att vara den vuxna här och styra upp det hela.


Egentligen borde vi kanske inte åka till tandläkaren idag, men det får bli så. Det blir en liten sväng ut iallafall innan vi ska hem och stänga in oss igen. På Torsdag får han gå på dagis om han känns ok. Å va kul för honom att få komma iväg och leka med sina kompisar!


  

Av Tessan - 28 november 2010 22:08

Vi åkte ner på skyltningen idag. Efter att ha varit inne med en halvhängig Virre så var det dax att gå ut en sväng innan taket exploderade här. Big Mistake. Det blev inte alls så mysigt som jag hade tänkt. Mycket folk, bångstyrigt barn och frustrerad jag, Vi åkte hem ganska omgående och var lite smått osams nästan hela tiden. Vi har varit inne för länge nu, men vad gör man när han inte är helt pigg? Han behöver leka och mina innelekar räcker inte till och efter en stund har vi byggt all lego och lekt runt med allt på hans rum. Tåget är det bara pappa som får röra så don´t even go there sa han.

När vi kom hem somnade han helt utan förvarning i soffan.. Inte helt pigg som sagt..


Imorgon ska Virre till tandläkaren. Med tanke på att vi har en väldigt bestämd ung herre så ska det bli spännande att se hur det går den här gången. Sist var det totalvägran. Förhoppningsvis tycker han att det är roligare imorgon. Wish me luck!

Av Tessan - 28 november 2010 12:09

Antagligen den första och sista..


Tadaaammm!! Magen och jag.. Inte den bästa bilden och inte den bästa modellen men så här ser vi ut!


  


Vecka 34


  

Presentation

Senaste inläggen

Arkiv

Tidigare år

Bloggar jag följer

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kategorier

RSS

sök


Ovido - Quiz & Flashcards